بارداری و روزه داری

بارداری و روزه داری

شرایط روزه گرفتن در بارداری

اگر در دوران بارداری به سر می برید و تمایل به روزه داری دارید قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  • با پزشک خود درباره روزه داری صحبت کنید و از او بخواهید با توجه به عوارض احتمالی روزه گرفتن مانند ابتلا به دیابت حاملگی، و کم خونی سلامتی شما را بررسی کنند.
  • هنگام روزه داری باید قند خون خود را زود به زود کنترل کنید.
  • در صورت مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه ، نوشابه،چای سبز و شکلات و … ، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان برای پیشگیری از بروز سر درد، مصرف این نوع نوشیدنی ها راکم کنید. توجه کنید یک خانم باردار نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین یا 2 فنجان نسکافه در روز مصرف کند.
  • در صورت اشتغال به کار ازکارفرمای خود بخواهید تا زمان استراحت بیشتری برای شما در نظر بگیرد و یا در این ماه شما را از اضافه کاری معاف کند.
  • برای تعیین یک برنامه تغذیه ای عالی بهتر است نزد دکتر تغذیه بروید.
  • هر آنچه از غذاها و نوشیدنی که مصرف می کنید در یک برگه بنویسید تا بدانید چه مواد غذایی را کمتر و کدام را بیشتر می خورید.
  • پیش از فرا رسیدن ماه رمضان کارها و خرید های خود را انجام دهید.
  • وزن خود را مرتب در زمان روزه داری در خانه چک کنید.
شرایط روزه داری در ماه‌های و دوره های مختلف بارداری از نظر متخصصان متفاوت است. برخی در سه ماهه اول بارداری روزه را ممنوع میدانند و برخی مطلقا تحت نظر پزشک جواز میدهند.

شرایط روزه داری در 3 ماهه دوم و سوم

خانم های بارداری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرار دارند و مبتلا به هیچ بیماری زمینه ای نیستند و از نظر جسمی سالم هستند ، می توانند با رعایت مواردی روزه بگیرند.
  1. این خانم ها باید حد فاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند.
  2. غذاهای دارای فیبر مثل میوه و غلات مصرف کنند.
  3. به علت احتمال ابتلا به دیابت شیرینی و قند زیاد مصرف نکنند و از مصرف قندهای کنستانتره مثل زولبیا و بامیه خودداری کنند و خرما و کشمش نیز کمتر مصرف نمایند.
  4. این خانم های روزه دار بهتر است هر روز کتون ادرار خود را در ساعت های 12، 14، 16، 18 و 20 آزمایش کنند. اگر کتون ادرار آنها در ساعت 12 یا 14 افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما در ساعت 18 و 20 بالا بودن کتون ادرار عادی است و مانعی ندارد.

چگونگی اندازه گیری کتون ادرار: برای اندازه گیری کتون ادرار نوارهایی وجود دارد که می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد و طریقه استفاده از این نوارها را از پزشک خود پرسید.

  1. از 36 هفتگی به بعد روزه گرفتن برای زنان باردارتوصیه نمی شود زیرا آنها باید در این روزها به مصرف مایعات و مواد غذایی کافی بپردازند و خود را برای زایمان آماده کنند.
  2. یکی از عوامل مهم در زمینه روزه گرفتن زنان باردار مدت زمان روزه داری است. اگر ماه رمضان در فصل تابستان باشد و ساعات طولانی و گرمی را به روزه داری بپردازید در این شرایط خانم های باردار در معرض خطر کم آبی قرار می گیرند و روزه داری برای آنها ضرر دارد.

علائم خطر روزه در بارداری

اگر هنگام روزه داری علائم زیر را داشتید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  1. حرکت جنین تغییر نموده  و احساس کردید جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.
  2. هنگامیکه دچار دردهای انقباضی که می تواند علامت زایمان زودرس باشد، شدید.
  3. اگر دچار سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی شدید و پس از استراحت نیز خوب نشدید ، سریع روزه خود را باطل کنید. مقداری آب حاوی نمک و شکر بنوشید و با پزشک خود تماس بگیرید.
  4. زمانیکه با روزه داری متوجه شدید که وزن اضافه نمی کنید و دائما وزنتان کاهش می یابد.
  5. علائم کم آبی بدن مانند تشنگی شدید، ادرار کم، تیره رنگ و بدبو. این علائم ممکن است شما را به عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر مبتلا نماید.
  6. اگردچار سر درد، تب، و درد در نواحی مختلف بدن می شوید.
  7. اگر دچار حالت تهوع می شوید.
توصیه هایی برای روزه گرفتن آسان در بارداری

خود را در ماه رمضان فقط به افطار و سحر محدود نکنید. به جای خوردن زیاد غذا در این دو وعده ، چندین وعده متعادل و مغذی بخورید تا بتوانید وزن خود را حفظ کنید و دچار یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی حالی نشوید.

برای حفظ سلامتی خود در روزه گرفتن یک بار در هفته شیرینی جات مصرف کنید.

بعد از شام استراحت کنید و سپس کارهایتان را انجام دهید.

قبل از خواب و دیرهنگام اسنک مصرف نکنید، و بهتر است آن را در وعده سحری بخورید.

بهترین افطار برای زنان باردار روزه
  • برای تعادل قند خون سه عدد خرما، آبمیوه و شیر میل نمایید.
  • سالاد یا سبزیجات فصل تازه
  • سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات
  • حلیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست