تغذیه مادر در دوران شیردهی

تغذیه مادر در دوران شیردهی

تغذیه مادر در دوران شیردهی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر آنچه مادر مصرف کند به فاصله کوتاهی در کمیت و کیفیت شیر تاثیر میگذارد. از اینرو برخی از خوراکی هایی که در ایام شیردهی باید بیش از پیش به آنها توجه نمود را در اینجا ذکر میکنیم.

  1. خوراکی هایی که دارای ویتامین A  هستند، مانند جوانه گندم و سمنو را مصرف نمایید.
  2. کازئین نباتی مانند باقلا، لوبیا، نخود، ماش استفاده کنید.
  3. ازبرخی عرقیجات مثل رازیانه و همچنین ماءالشعیر که سبب فعالیت بیشتر هورمونهای زنانه میشود، استفاده کنید زیرا این موارد باعث افزایش شیرمادر میشود.(البته مادری که فرزند پسر دارد بهتر است رازیانه مصرف نکند چون بلوغ او را به تاخیر می اندازد)
  4. استفاده از مایعات و میوه های آبدار مانند هندوانه، خربزه، آب میوه و شربت ها
  5. خوراکی های دارای کلسیم مانند گلابی و سوپ استخوان یا همان قلم گاوی
  6. مواد قندی مانند توت و میوه شیرین و خرما و…
  7. میوه های روغن دار مانند نارگیل و زیتون
  8. خوردن غذای روزانه بصورت منظم

اگر متوجه شدید شیر مادر کم است و تمام راه حل ها با شکست مواجه شد، میتوان از پزشک کمک گرفت تا داروهایی را که باعث ازدیاد شیرمادر میشود تجویز کند مثل شربت گیاهی شیرافزا.

مادر بایستی به کودک از هر دو سینه شیر بدهد و بهتر است هربار از یکی از سینه ها شروع کند. شیرمادر برای نوزاد کافی است و به هیچ غذا و یا مایعات دیگر حتی آب نیاز ندارد.

از حضرت امام جعفر صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: ای مادر اسحاق از یک سینه شیر مده بلکه از هردو سینه شیر بده که یکی به عوض طعام و دیگری به عوض آب است.(من لا یحضره‌الفقیه- ج3- ص475)

نکته: مادر شیرده سیر، پیاز، و هر آنچه تند است مصرف نکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست