معرفی کتاب‌ها

موسسه طلوع نسل نور هرسال با شروع سال تحصیلی اقدام به توزیع بسته‌های آموزشی طاها و طهورا ویژه کودکان نوآموز 4 تا 5 سال و 5 تا 6 سال می‌نماید. این کتاب‌ها مطابق با استانداردهای وزارت آموزش و پرورش تالیف می‌شود.

در ادامه با کتاب‌های منتشر شده توسط موسسه در ادوار مختلف آشنا شوید. همچنین جهت آشنایی با کتاب‌های طاها و طهورا ویژه سال تحصیلی 1401-1400 از طریق لینک مقابل اقدام نمایید.

همچنین در این بخش با کتاب‌های تربیتی حوزه کودک که به تربیت اسلامی پرداخته‌اند آشنا خواهید شد که مطالب بسیار ارزشمندی را در حوزه تربیت کودک در اختیار شما قرار می‌دهند.

کتاب نگاه روشن

این کتاب که توسط گروه مولفین موسسه طلوع نسل نور تالیف گردیده راهنمای مربیان و اولیای محترم  در راستای بسته آموزشی طاها و طهورا است که به گروه سنی 5 تا 6 سال اختصاص دارد.

بسته آموزشی طاها و طهورا که برای 2 گروه سنی 4 تا 5 سال و 5 تا 6 سال می‌باشد. این بسته هماهنگ با برنامه آموزشی تربیت و یادگیری دوره پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بوده و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است. این ویژگی‌ها عبارتست از توجه به ابعاد مختلف رشد کودک همسو با فطرت‌گرایی، توجه به خانواده بعنوان محور تربیت، مربی به عنوان شریک در تربیت، توجه به اصول علمی و تجربی تعلیم و تربیت و…

کتاب نگاه روشن در تبیین این اهداف و افزایش کیفیت کار با بسته آموزشی طاها و طهورا قدم برداشته و در برخی بخش‌ها به افزایش آگاهی مربیان نیز کمک نموده است تا با تسلط کافی در امر تربیت گام بردارند.

book

دست‌نامه عملی مربیان

راهبری در گفت‌و‌گو

ما نیازمند یک رشد همه‌جانبه در یادگیری زبان و مهارت‌های وابسته به آن هستیم؛ مهارت‌هایی مقدماتی، ضروری و زمینه‌ساز که اگر در مقطع پیش از دبستان در کودک تقویت شود، نه تنها در درک مفاهیم زبان‌آموزی توانمندتر خواهد شد، بلکه قدرت او در درک و دریافت شنیده‌ها و دیده‌ها و خوانده‌ها و پردازش و ابراز آ نها نیز افزایش خواهد یافت. این مهارت‌ها عبارتند از:
مهارت‌های دیداری: اگر مربی بتواند در مقطع پیش از دبستان، مهارت‌های دیداری کودک را بهبود ببخشد، کودک در مقطع دبستان تفاوت حروف مشابه مانند «ز» و «ر» را به راحتی خواهد آموخت و در تشخیص آنها کمتر دچار اشتباه خواهد شد و لذا برای مهارت خواندن آمادگی بهتری کسب خواهد شد.
مهارت‌های شنیداری: اگر مربی بتواند مهارت‌های شنیداری کودک را توسعه دهد، به کودک کمک خواهد کرد که در آینده، فرق آواهای مشابه مانند «اُ» و «او» را در کلمات مختلف تشخیص دهد و در نوشتن املای آنها دچار اشتباه نشود.
مهارت‌های دست‌ورزی: چنانچه کودک بتواند در مقطع پیش از دبستان مهارت‌های دست‌ورزی را به خوبی توسعه دهد، در این صورت برای به دست‌گیری قلم، کنترل قلم، کشیدن خطوط و حروف به راحتی آمورش خواهد دید.
مهارت‌های کلامی: در صورتی که کودک بتواند دایره‌ی واژه‌ها و کلمات را در خود توسعه دهد، امکان جمله‌بندی؛ تصویرخوانی و درک مطلب برای او بهتر فراهم خواهد شد. همچنین در انتقال منظور و مفهوم کلام خود به مخاطب توانایی بیشتری می‌یابد و با کاربرد زبان در زندگی خود بیشتر آشنا خواهد شد.

book

دست‌نامه عملی مربیان

راهبری در ریاضیات

اگر شما هم تصمیم دارید که مسیر یادگیری متفاوتی را برای کودکان در پیش بگیرید تا آنان با خلاقیت خودشان به دنبال حل یک مسئله ریاضی بروند، ما پیشنهادهایی برای شما داریم:

  • محیط یادگیری را برای کودک غنی کنید، اما غنای محیط به این معنا نیست که وسایل کمک آموزشی گران قیمتی را در اختیار کودک قرار دهید؛ بلکه از همه اجزاء محیط به عنوان یک امکان برای یاد دادن و یادگیری استفاده کنید. مثلا در محیط پارک از درخت ها برای آموزش شمارش اعداد، از انواع برگ‌ها برای دسته بندی‌ها و از شکل ابرها، برای تجسم
    موجودات زنده بهره ببرید.
  • وسایل دم‌دست را به‌کار بگیرید؛ از فضای کاغذ و قلم بیرون بیایید، وسایل و موادی که به راحتی در محیط خانه و یا طبیعت یافت می‌شوند و می‌توان در دسترس کودکان قرار داد. می‌تواند ابزار کمک آموزشی کودک باشد.
  • توجه کنید که بهترین راه برای حل یک مسئله وجود ندارد. ممکن است هرکودکی راهبرد منحصر به خود را برای حل مسئله‌ای که طرح می‌کنید داشته باشد. راه حل هیچ کودکی نیز بر کودک دیگر برتری ندارد.
  • به دنبال جواب درست نهایی نباشید. مهم این است که تفکر ریاضی کودک از طریق درک راه‌حل‌های مختلف رشد کند. فکر آنها را بر روی چگونگی رسیدن به راه حل متمرکز کنید. تا راه‌های متفاوت را امتحان کند و مسیر مختلف را شناسایی کند.
  • هیچ اجباری را برای آموزش به‌کار نگیرید. اشتیاق شرط اولیه یادگیری است.
  • مسئله را در قالب بازی و فعالیت برای کودک تعریف کنید. در بستر تعاملات و بازی‌ها کودک بهتر موضوع را می‌فهمد و راه حل پیدا می‌کند.
  • خانواده‌ها را فعال و همراه کنید. همراهی و هماهنگی محیط رسمی یادگیری یعنی مهد و پیش دبستانی و محیط غیر رسمی یادگیری یعنی خانواده، م یتواند رشد سریع و سالمی در فرآیند تربیتی محقق سازد.

اهداف این کتاب، سرفصل‌های استانداردی است که در پژوهش‌ها نشان داده شده، کودک زیر هفت سال می‌تواند آنها را به راحتی فراگیرد و تجربه کند.

book

دست‌نامه عملی مربیان

راهبری در انس با قرآن

آموزش قرآن از هر زمان برای کودک میسور باشد، به والدین و مربیان توصیه می‌شود، به شرط آنکه همراه با سهولت بوده و کودک نسبت به آن حالت خوشایندی داشته باشد؛ لذا نباید به هیچ وجه قرآن را به کودک تحمیل کرد.

برای این چنین آموزشی باید روحیات و خلقیات کودک را شناخت و براساس توان فکری و عاطفی‌اش به او قرآن آموخت. در این صورت آموزش قرآن و هر آموزش دیگری باید مطابق آنچه اقتضای دوره اول رشد است باشد.

یکی از مهمترین وظایف والدین در این دوره، ضابطه‌مند کردن محیط پرورش کودک و آموزش کودک از طریق رفتارهای زیبا و عاطفی است. همچنین لازم است او را به گفتگو واداشته و چگونگی گفتگوی شایسته و طیب را همراه با لطف، احسان و مهربانی به او آموزش دهند.

در تعلیم کودک لازم است والدین و مربیان به سه محور زیر متعهد باشند:

  • محور اول: فعالسازی باورها و تعریف‌های کودک به شکل صحیح و خداپسندانه که با مشاهده رفتارها و گفتارهای شایسته و درس‌آموز، اتفاق می‌افتد.
  • محور دوم: جهت دهی به ابرازات کودک که در آن کودک با محیط اطراف خود در کمال امنیت خلاقانه برخورد کند.
  • محور سوم: فعال کردن توان کودک در گفتگو و مخاطب قرار دادن دیگران برای بیان مقاصد خویش به خوبی و همراه با ادب است.
کتاب ریحانه بهشتی:

این کتاب گلچینی از توصیه های علمی و عبادی برگفته از فقه غنی اسلامی ، به همراه مسائل مورد نیاز پزشکی ، روانشناسی و تغذیه در دوران بارداری برای همسران جوانی است که محبت نبوی و ولایت علوی را با عشق مادری در هم آمیخته اند.

منابع این تالیف غنی ترین منابع فقهی شیعه و کتب پزشکی معتبر می باشد و پس از تایید برخی پزشکان متخصص ، متعهد و اساتید اهل فن و خبره ، به زیور چاپ آراسته گردید با استقبال بی نظیر در مدت کوتاهی به بیش از صد نوبت چاپ رسید.

book
کتاب اصول و مهارت‌های تربیت کودک:

این کتاب که اثری از احمدرضا اخوت و فاطمه فیاض می‌باشد. با رویکرد طیب گزینی درباره گروه سنی 2 تا 7 سال است و هدف از نگارش این کتاب ارائه مهارت‌های تربیتی مربوط به دوره اول رشد برای والدین و مربیان و همچنین مدیران تربیتی جامعه است. این کتاب تلاش نموده تا به سوالات زیر پاسخ دهد.

  • تربیت در 7 سال اول زندگی بر مبنای چه اصولی است؟ نقش والدین در هر زیر دوره چقدر است؟
  • کودک در هر زیر دوره، دارای چه توانمندی‌هایی می‌باشد؟ آسیب‌ها و مهارت‌های درمان و پیشگیری برای هر آسیب کدام است؟!
  • ارزیابی رشد موفقیت‌آمیز در پایان دوره اول از چه طریقی می‌باشد؟
  • و…
book
کتاب بازی، بازوی تربیت :

اثری از حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی ایت که در بهمن ماه 1392 به رشته تحریر درآمده است.  دسته‌بندی بازی‌ها در 2 بخش کلی است که بخش اول مرحله شکل‌گیری توانمندی‌ها و بخش دوم دوره کامل شدن توانمندی‌ها می‌باشد.

در هر بخش بازی‌های مربوط را معرفی کرده و به توضیح هریک می‌پردازد؛ هر بازی پیام و اثری دارد که منجر به رشد بیشتر کودک می‌گردد.

بازی اعم از تک‌نفره، دو‌نفره، چند‌نفره و گروهی می‌باشد که به تفکیک بیان گردیده است.

book
کتاب انضباط بدون اشک:

مسئله انضباط مطلب تازه‌اي نبود و تاريخي به قدمت زندگي بشر در كره خاكي داشته است. از ديرباز با طرح مسئله انضباط همواره پاي مسايل روش‌هاي تربيتي نيز به بيان كشيده مي‌شد كه نهايتا اجبار و گرفتن و تنبيه كردن از طرف اعمال كننده و گريه و زاري و اندوه از طرف دريافت كننده بود. اين رو جاي تعجب نيست كه عنوان اين كتاب به آساني جلب توجه و ميل به خواندن و سپس ترجمه را در ما ايجاد كند.

انتشارات رشد

book
کتاب کلیدهای پرورش فرزند شاد:

این کتاب راهکارهایی را به پدران و مادران پیشنهاد می کند که ضمن ایجاد نشاط در کودکان زیر دوسال، خود نیز لحظات شادی را با فرزندشان سپری کنند. نویسندهٔ این کتاب، لیزا مک کرت نویسندهٔ کتاب‌های کودکان و همچنین مجموعه‌هایی برای والدین و بزرگسالان می‌باشد که از تألیفات او می‌توان به مجموعه کتاب‌های “سوپ جوجه برای روحهای کوچک” اشاره داشت. او به خاطر آثار درخشانش بارها جوایز ارزنده‌ای دریافت نموده است که از میان آن‌ها می توان به جایزهٔ جهانی داستان گویی در سال ۱۹۹۸ به خاطر کتاب “عروسکی که هرگز فراموش نمی‌شود” اشاره کرد. کتاب “فرزند شاد – از ۲ تا ۴ سالگی” نیز توسط انتشارات صابرین از او به چاپ رسیده است.

انتشارات صابرین

book
کتاب لینالونا؛ کتابی درباره‌ی فلسفه‌ی حجاب

داستان لینالونا درباره‌ی ماجرای دوستی یک دختر خردسال با آدم کوچولویی به اسم لینالوناست. این داستان فانتزی به زبانی کودکانه از مسئله‌ی حجاب می‌گوید. دوستی دخترک و لینالونا و صحبت‌های آن‌ دو درباره‌ی حجاب با قلمی روان و زیبا این امکان را به مخاطب کم سن و سال خود می‌دهد تا بدون استفاده از کلمات قلمبه‌سلمبه،  با ارزش حجاب آشنا شود.

نویسنده با تصویرهای زیبا و رویایی کتاب که با رنگ‌هایی متنوع و چشم‌نواز کشیده شده‌اند، بر جذابیت متن افزوده است. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ناشر این کتاب آن را برای گروه سنی ب منتشر کرده است.

تربیت و آموزش مفاهیم اخلاقی یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین است و دوست دارند که مهارت‌های اجتماعی و ارزش‌های اخلاقی را به خوبی به کودکانشان آموزش دهند. کتاب‌های متناسب با کودک یکی از روش‌های انتقال این مفاهیم به کودکان است. این کتاب‌ها با زبانی ساده همراه با تصاویر نقش پررنگی در پرورش کودکان دارند،  به‌خصوص اگر برپایه‌ی قرآن و ارزش‌های اسلامی نوشته شده باشند. داستان لینالونا از جمله‌ی این کتاب‌هاست که به زبانی ساده درباره‌ی حجاب برای کودکان نوشته شده است.