گروه های تغذیه

folder_openسلامت و تغذیه
بدون دیدگاه

گروه های پنج گانه تغذیه

میوه و سبزیجات: برای کودک انواع ویتامین، آنتی‌اکسیدان و فیبر موردنیازش را تأمین می‌کند که می‌تواند برای پیشگیری از بروز مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی و مغری مفید واقع شود.

غلات: شامل نان، ماکارونی، برنج، ذرت و جو است. این غذاها انرژی موردنیاز برای رشد و یادگیری را در اختیار کودک می‌گذارد.

لبنیات: شامل شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است که جزء اصلی غذای کودک ۱۲ ماهه شده و با توجه به رشد سریع و نیاز به انرژی زیاد، کودک می‌تواند در کنار شیر خشک یا شیر مادر، مصرف شیرهای پرچرب را هم آغاز کند.

غذاهای سرشار از پروتئین: شامل گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس و نخود است. این مواد غذایی برای رشد عضلانی کودک بسیار حائز اهمیت است. هم‌چنین این مواد شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید دیگری مانند آهن، روی، ویتامین B12 و امگا ۳ نیز هستند که برای رشد و یادگیری ذهنی کودک، بسیار مهم است.

آب: که باید در تغذیه کودک ۱۲ ماهه و بالاتر از آن گنجانده شود، سالم‌ترین نوشیدنی برای کودکان است و باعث تقویت دندان‌ها می‌شود. البته پس از شش ‌ماهگی، نوزادان در کنار شیر مادر یا شیر خشک ، می‌توانند آب ولرم مصرف نمایند.

اصلی‌ترین بخش‌های تغذیه کودک

طبق نظر کارشناسان تغذیه، غذای مناسب برای رشد کودکان چندین مورد می‌تواند باشد شامل:

  1. شیر: شیر به دلیل وجود کلسیم و فسفر موجود در آن‌که دو ماده معدنی مفید برای رشد استخوان، دندان و ناخن‌های کودک هست برای رشد او بسیار مناسب است.
  2. تخم‌مرغ: تخم ‌مرغ‌ها به دلیل داشتن پروتئین زیاد، برای رشد و عملکرد مغز کودکان وعده‌ی غذایی بسیار مناسبی هستند.
  3. کلم بروکلی: باوجود فیبر فراوان غذای مناسب برای رشد کودکان بخصوص استخوان‌های آن‌هاست.
  4. ماست‌های طعم دار: ماست برای رشد کودکان بسیار مفید است؛ و استخوان و دندان‌های کودک را تقویت می‌کند.
  5. سیب زمین شیرین: یک غذای مناسب برای رشد کودکان محسوب شده و جزو مغذی‌ترین سبزی‌ها است.
  6. جو دوسر: جو حاوی ویتامین B و E، پتاسیم و روی است که به رشد و عملکرد مغز کودک شما کمک می‌کند.
  7. پنیر: یک ماده غذایی مغذی سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین B12 و فسفر است که غذای مناسب برای رشد کودکان محسوب بوده و باعث ایجاد، حفظ و ترمیم بافت‌های بدن می‌شود.
  8. سیب: منبع غنی از فیبر است و به‌تنهایی می‌تواند مقدار زیادی انرژی، قند، پتاسیم و فیبر لازم برای رشد کودک را تأمین کند.
  9. ماهی: کم‌چرب و سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی باارزش هست. ماهی باعث رشد مغز شده و بینایی را تقویت می‌کند.

منبع : ghafaridiet.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست